فروشگاه – ذخیره کردن اختصاصی داخلی شجاع خلیل زاده

فروشگاه – ذخیره کردن: اختصاصی داخلی شجاع خلیل زاده ekhtesasi dakheli shojae khalil zadeh varzeshi-Football iran – bartar Football iran

گت بلاگز بازار خودرو ماشین ارزان نمی‌شود / قطعه‌سازان

وزارت صنعت از رشد ٣٥ درصدی تولید ماشین در ٢ ماه گذشته می گوید اتحادیه نمایشگاه داران از کمبود عرضه ماشین خبر می دهد قطعه سازان می گویند ماشین دیگر ارزان نمی شود

ماشین ارزان نمی‌شود / قطعه‌سازان

قطعه سازان: ماشین ارزان نمی شود

عبارات مهم : بازار

وزارت صنعت از رشد ٣٥ درصدی تولید ماشین در ٢ ماه گذشته می گوید اتحادیه نمایشگاه داران از کمبود عرضه ماشین خبر می دهد قطعه سازان می گویند ماشین دیگر ارزان نمی شود.

خودرو بی ترمز گران می شود، به طوری که قیمت ها در بازار آزاد پایتخت کشور عزیزمان ایران تا ٤٠ درصد زیاد کردن داشته و صف های شبانه جهت خرید های پیش فروش شکل گرفته هست. این عنوان درحالی رخ می دهد که هرکسی جهت گرانی ماشین دلیلی می آورد. حالا در شرایطی که اتحادیه نمایشگاه داران ماشین اعلام کرده کمبود عرضه باعث گرانی ماشین شده، امیرحسین قناتی، مدیرکل صنایع فلزی وزارت صنعت می گوید در دو ماه گذشته تولید ماشین ٣٥ درصد زیاد کردن داشته هست. نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه تاکید دارد که خودروسازان خودروهای خود را احتکار کرده اند. مسأله ای که محمد شریعتمداری، وزیر صنعت رد کرده هست، ولی این نگاه قاضی پور به بازار هم حاکم هست. آنها می گویند اگر خودروسازان راست می گویند و معتقدند دلال ها قیمت ماشین را اوج برده اند، نقل وانتقال ماشین را تا دو سال ممنوع کنند تا مشخص شود چه کسی راست می گوید! از آن سو قطعه سازان هم به تحریم ها و بدهی سنگین خودروسازان به قطعه سازان اشاره می کنند و آن را عامل افسارگسیختگی بازار ماشین می دانند.

ماشین ارزان نمی‌شود / قطعه‌سازان

گرانی افسارگسیختگی خودرو

نزدیک به یک ماه است که قیمت ماشین بشدت زیاد کردن پیدا کرده، در صورتی که تا چند روز گذشته شورای قیمت گذاری ماشین هیچ گونه زیاد کردن قیمتی را اعلام نکرده بود و تنها وعده ٩ درصدی زیاد کردن قیمت ماشین را از وزیر صنعت به یاد داریم. شاید جهت همین است که به طور ناگهانی عرضه ماشین در بازار کم شد و تقاضا بشدت اوج گرفت. البته بسیاری علت این امر را نبود قطعه و کم شدن تولیدات ماشین می دانند، در صورتی که به گفته امیرحسین قناتی، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت امسال بالغ بر ۲۶۰ هزار دستگاه ماشین تولید شده است که در مقایسه با تولید در مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۵ درصد زیاد هست. البته شورای مسابقه مجوز زیاد کردن ۵.۶ تا ۷.۱ درصدی قیمت محصولات ۳ شرکت خودروسازی کشور عزیزمان ایران خودرو، سایپا و مدیران ماشین را از اول تیر صادر کرد.

رضا شیوا، مدیر شورای رقابت، با اشاره به این که شورای مسابقه دستورالعمل تنظیم قیمت را جهت سال ٩٧ تایید کرد، گفت: «براساس محاسبات مرکز ملی رقابت، میزان زیاد کردن قیمت خودروهای ساخت داخل که مشمول قیمت گذاری هستند، اعلام شد. همچنین به طور میانگین خودروهای ساخت داخل شرکت کشور عزیزمان ایران ماشین که مشمول قیمت گذاری هستند، مجوز زیاد کردن ٧,١٨ درصد را دریافت کرده اند و جهت خودروهای سایپا هم به طور میانگین زیاد کردن ٧.٠١ درصدی تعیین شده است هست. البته در بخش خودروهای مدیران ماشین هم به طور میانگین زیاد کردن ٥.٦٢ مورد تایید مرکز ملی مسابقه قرارگرفته است.»

وزارت صنعت از رشد ٣٥ درصدی تولید ماشین در ٢ ماه گذشته می گوید اتحادیه نمایشگاه داران از کمبود عرضه ماشین خبر می دهد قطعه سازان می گویند ماشین دیگر ارزان نمی شود

حالا شاید این شبهه جهت هریک از خریداران ماشین پیش بیاید که آیا در هفته های گذشته بازار ماشین پرالتهاب بوده و قیمت ماشین فرازوفرود هایی را به دنبال داشته هست. سعید موتمن، مدیر اتحادیه فروشندگان ماشین در پاسخ به «شهروند» می گوید: «در دو سه هفته گذشته عرضه ماشین به بازار کم شد، جهت همین ما شاهد اختلاف قیمت بوده ایم، لیکن شورای مسابقه خبر زیاد کردن قیمت ماشین را اعلام کرد. همین امر موجب شد به بازار شوک وارد شده است و اندک خودرویی که در بازار موجود بود، جمع شود؛ جهت همین شرکت ها، خودروهای کمتری به بازار عرضه کردند. ماشین یکی از کالاهای اساسی هست، به همین جهت افراد آن را براساس بودجه و سلیقه خود تامین می کنند.

او ادامه می دهد: البته باید در نظر داشت هر کالایی که عرضه آن به بازار کم شود، ارزش پیدا می کند. به عنوان مثال سکه؛ زمانی که مردم احساس می کنند قیمت آن زیاد کردن پیدا کرده، زیاد از قبل جهت خرید مراجعه می کنند. ماشین نیز به همین شکل هست، با زیاد کردن قیمت، تقاضا اوج می رود و این عنوان خود عاملی جهت گران شدن ماشین است.

او تاکید می کند: این عنوان درحالی اتفاق افتاده است که اگر ماشین تعادل قیمت داشته باشد، این اتفاق نمی افتد و کسی جهت سرمایه گذاری اقدام به خرید ماشین نمی کند، چراکه فکر می کنند بیش از آن که سودآور باشد، زیان آور هست. ولی زمانی که گران می شود، مشتریان زیاد می شوند و بر این بحران دامن می زنند. ولی علت گرانی ماشین های مونتاژی، تقاضای بالاست. زمانی که عرضه و تقاضا توازن نداشته باشند، ما شاهد چنین اختلاف قیمت های ناگهانی هستیم.»

ماشین ارزان نمی‌شود / قطعه‌سازان

دلال ها ماشین را گران نکرده اند

بسیاری حضور دلالان را دلیلی بر زیاد کردن قیمت ماشین و ذینفعان این عنوان می دانند. امیرحسین قناتی، مدیرکل صنایع ماشین وزارت صنعت در این رابطه گفته بود، امسال حدود ۲۲۵ هزار دستگاه ماشین سند فروش خورده است و این نابسامانی حاشیه بازار کار واسطه ها و دلالان هست. شاید جهت همین است که شرایط جدیدی جهت فروش ماشین های کشور عزیزمان ایران ماشین در نظر گرفته شده است هست؛ می خواهند که دست دلال ها را کوتاه کنند. موتمن ضمن انتقاد از این عنوان در این رابطه می گوید: «برخی نوسانات بازار را به گردن فروشندگان و دلالان می اندازند؛ در صورتی که این کارخانجات خودروسازی هستند که با عرضه نکردن ماشین قیمت ها را این چنین زیاد کردن داده اند؛ خودروهای زیر ٤٥ میلیون تومان کارتکسی عرضه می شود و اصلا جای مانور جهت دلال ها ندارد از طرف دیگر سایپا و کشور عزیزمان ایران ماشین عضویت ماشین را متوقف کرده اند و معلوم نیست خودروهایی که آنها روزانه تولید می کنند به کجا می رود. همچنین اگر احساس می شود دلالان به این عنوان ورود پیدا کرده اند، همانند گذشته سند ماشین جهت دو سال غیر قابل انتقال باشد، از این طریق تنها کسانی که به ماشین نیاز دارند جهت خرید مراجعه می کنند و دست دلالان از این عنوان کوتاه می شود.»

وزارت صنعت از رشد ٣٥ درصدی تولید ماشین در ٢ ماه گذشته می گوید اتحادیه نمایشگاه داران از کمبود عرضه ماشین خبر می دهد قطعه سازان می گویند ماشین دیگر ارزان نمی شود

مردم به جای تحریم گرانی تقاضایمان زیاد از گذشته می شود. البته خیلی بیراه هم نیست آیا که در روز های گذشته، شرکت سایپا بخشنامه ای ارایه کرده که در آن به کسانی که ساندرو عضویت کرده اند، گفته که می توانند در ازای آن ال ٩٠ تحویل بگیرند. این عنوان به معنای آن است که ممکن است دیگر تولید ساندرو را نداشته باشیم. موتمن در توضیح این عنوان می گوید: «خودرو اگر به اندازه کافی به بازار ارایه شود، می تواند تفاوت قیمت بازار و کارخانه به صفر برسد. بارها شاهد بودیم که قیمت بازار ارزان تر از کارخانه است که علت این عنوان عرضه زیاد از تقاضا است.

همچنین شورای مسابقه بارها تأکید کرده که باید عرضه در بازار به اندازه کافی باشد. در بازار انحصار ماشین جهت ماشین های زیر ٤٥ میلیون تومان داریم؛ زمانی که این شرکت ها ماشین های بازار را مدیریت می کنند باید ماشین به اندازه کافی به بازار عرضه کنند تا اختلاف دو نرخی کمتر شود، در صورتی که اکنون این اختلاف زیاد شده است هست. هنگامی که شرکتی اقدام به پیش فروش ماشین می کند باید ابتدا قطعات و لوازمی که مورد نیاز تولید است را داشته باشد یا واردات آن را آینده نگری کند تا در چنین مواقعی دچار مسئله نشود. نظر شرکت صنعت هم به همین شکل است ولی کارخانه ها از این رویه پیروی نمی کنند.

ماشین ارزان نمی‌شود / قطعه‌سازان

قطعه سازان: ماشین ارزان نمی شود

بازار ماشین ماه هاست که آشفته هست. با وجود این که قیمت بعضی از محصولات زیاد کردن بیش از ٥٠ درصدی را تجربه می کند ولی نه از برگزاری جلسه شورای سیاست گذاری ماشین به وسیله وزارت صنعت خبری است و نه حتی یک اظهارنظر راحت در رابطه با چرایی گرانی از طرف وزیر کهنه کار خیابان سمیه. کار به جایی رسیده که معاونین شریعتمداری هم نسبت به گرانی ها ابراز بی اطلاعی می کنند. دوشنبه همین هفته بود که مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت اعلام کرد که علت گرانی ماشین در بازار را نمی دانم و باید اجازه دهید تا بررسی کنم.

بالاخره بعد از سکوت چندماهه میرحسین قناتی مدیرکل صنایع ماشین وزارت صنعت که در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود، لب به سخن گشود و وعده داد که تا یک ماه آینده ثبات به بازار ماشین بازمی گردد. گفته هایی که بعضی از آن تعبیر به ارزانی ماشین می کنند، محمدرضا نجفی منش عضو انجمن قطعه سازان، نظری متفاوت در رابطه با آن دارد. به گفته این فعال صنعت خودرو، منظور دولت کم کردن قیمت ها در حاشیه بازار است نه کارخانه. البته این وعده هم تا زمانی که قیمت ها آزاد نشود و ماشین به قیمت واقعی خود عرضه نشود، شدنی نیست.

او با بیان این که قیمت کارخانه ماشین به هیچ وجه کم کردن نمی یابد، ادامه داد: در شرایط فعلی قیمت محصولات سایپا باید ٢٧ درصد و کشور عزیزمان ایران ماشین ١٩,٥ درصد زیاد کردن یابد تا هزینه و قیمت سربه سر شود. حتی درصورت این میزان زیاد کردن قیمت، خودروساز سودی نمی برد، فقط دیگر زیانده نیست.

او با بیان این که قیمت ماشین در دو سال گذشته کمتر از ٥ درصد زیاد کردن یافته هست، ادامه داد: این درحالی است که از سال ٩٥ تاکنون قیمت مواد اولیه ٧٢درصد، نیروی انسانی ٥٦درصد، هزینه های سربار ٢١ درصد زیاد کردن یافته هست. در چنین شرایطی نمی توان گفت که قیمت ماشین حداکثر ٧ درصد باید گران تر شود.

بدهی سنگین خودروسازان وضع را خراب تر می کند

«قطعه در بازار کم شده است است.» ادعای عجیب خودروسازان جهت توجیه جلوه دادن زیاد کردن قیمت ماشین که فعالان این بخش آن را رد کرده و می گویند: نه تنها تولید قطعه کم کردن پیدا نکرده بلکه در دوماه ابتدایی امسال زیاد شده است هست، ولی درصورتی که خودروسازان بدهی معوق خود را پرداخت نکنند، به طور قطع این روند افزایشی در ماه های بعد ادامه پیدا نمی کند و با افت شدید تولید مواجه می شویم.

عضو انجمن قطعه سازان از بدهی ١٠ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان خبر داد و افزود: هستند قطعه سازانی که ٧ماه از خودروساز پولی دریافت نکرده اند و همین مسأله کار را جهت بسیاری از واحدهای تولیدی متوقف کرده است.

به گفته نجفی منش، درصورت کمبود قطعه تولید تمامی خودروها با مسئله مواجه شده است هست. مهم نیست که چند درصد تولید قطعات در داخل کشور انجام می شود و چه میزان از محل واردات تأمین می شود، حتی اگر یک پیچ ماشین هم وارداتی باشد تا زمانی که آن پیچ در ماشین راه اندازی نشود، ماشین به حرکت درنمی آید. بنابراین تمامی خودروها با تحریم ها دچار مسئله می شوند.

فاطمه صفری/ روزنامه شهروند

واژه های کلیدی: بازار | ماشین | در ماشین | روز گذشته | بازار کار | خودروسازان | بازار خودرو

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz